Ellas hund blev en relationsförbättrare

När Ella och hennes sambo skaffade hund fick det oväntade effekter på förhållandet.

– Förutom promenader och mer frisk luft så har vår hund Leva bidragit till att jag och min sambo både umgås och pratar mer. Vi går promenader tillsammans dagligen och då hinner vi gå igenom dagen och lyfta annat som liksom inte hinns med i vardagen. Leva är ett gemensamt projekt där vi båda är lika delaktiga. Tidigare blev det att vi prioriterade bort varandra lite, vi hade våra olika aktiviteter på varsitt håll, och det blev lätt middag framför tv:n. Vikten av bra kommunikation blev också tydligt med det nya ansvaret, och bidrog till att vår relation blev ännu bättre, säger Ella Jansson, Nyköping.

Så säger psykologen

–Vem har sagt att kärleken och en nära och hälsosam relation regnar från himlen? Det är som psykologen Erik Fromm skrev för många år sedan i boken Kärlekens konst: "Att älska är en färdighet som man behöver träna och odla". Att skapa en trevlig vana tillsammans stärker intimiteten, kommunikationen och samarbetet, säger Alberto Sanchez Garcia, psykolog på Vårdcentralen Gallerian.

Läs mer på 1177.se

Alla kan få problem i sin relation. Då kan det vara bra att prata med någon utomstående. Alla kommuner erbjuder parsamtal hos familjerådgivningen och det är bra att söka hjälp tidigt.

Uppdaterat: 19 april 2023
23NR