Supporttekniker

- I mitt yrke är det viktigt att ha intresse för problemlösning och klara av att jobba snabbt under tidspress. De IT-system som jag och mina kollegor jobbar med finns ofta i sjukvården och måste fungera för att patienterna ska få en säker vård, säger Jonny Frisell, 34 år, som arbetar som supporttekniker på Region Sörmlands IT-avdelning (RSIT) i Nyköping.

- Mitt intresse för datorer och IT startade tidigt. Mina storebröder var dataintresserade och som liten fick jag ha en av deras gamla datorer i mitt rum. Jag spelade en massa och undersökte den där stackars datorn på alla möjliga sätt! Så jag är självlärd datatekniker och för mig var det en väldigt kul möjlighet när jag 2013 fick möjlighet att hoppa in tillfälligt på RSIT när de behövde extra hjälp. På den vägen är det! Nu är jag tillsvidareanställd som supporttekniker och teamledare på RSIT i Nyköping.

Arbetsuppgifter

- De ärenden vi hanterar handlar om allt från att driftsätta datorer på administrativa avdelningar till felsökning av specialdatorer som används vid operation. I rollen som supporttekniker ingår också en hel del lagerarbete. Skärmar, datorer och andra IT-komponenter ska packas upp och göras i ordning inför installation.

- Teamledare innebär att jag i samverkan med min närmsta chef ser till att det dagliga arbetet flyter på utan problem för supportteknikerna här i Nyköping. Men hos oss behöver man vara beredd på - och gilla! - att dagsplaneringen kan komma att ändras med kort varsel om något akut ärende dyker upp. På RSIT stämmer det verkligen att "ingen dag är den andra lik"!

Vilka utmaningar möter du i ditt jobb?

- Vissa driftstörningar kan vara riktigt akuta och då gäller det att kunna leverera lösningar snabbt men samtidigt klara av att bemöta människor som upplever stress i situationen. Man får inte glömma bort att det här är ett serviceyrke med väldigt mycket socialt samspel.

Vilken är den vanligaste myten om ditt jobb? Stämmer den?

- När man jobbar med IT är det många som förutsätter att man kan laga eller fixa ALLT som har med teknik att göra. "Du som jobbar med IT, du kan väl fixa det här!" Men bara för att jag kan hantera datorer så kan jag kanske inte automatiskt fixa kaffemaskinen... Så myten att jag kan laga och fixa allt stämmer väl inte riktigt - även om jag önskar att det vore så!

Vad är du stolt över i ditt yrke?

- Jag känner mig mest stolt när det varit en incident på en mer kritisk avdelning och jag har lyckats lösa problemet på bästa möjliga sätt på så kort tid som möjligt.

När känner du att ditt arbete gör skillnad för andra människors liv?

- När jag ser att IT-lösningar underlättar det dagliga arbetet med patienterna. Då känner jag att jag gör skillnad!

Uppdaterat: 12 maj 2022
JBZ2