9 april 2020

Region Sörmland ökar utbudet av digitala vårdtjänster

På de flesta av regionens vårdcentraler kan invånarna nu få hjälp digital väg, antingen genom chatt eller videosamtal, och inom kort kommer samtliga vårdcentraler i regionens regi att kunna erbjuda videobesök till sina patienter. Det gäller besök till vårdcentralens alla yrkeskategorier.


- Har du förkylningssymtom eller tillhör en riskgrupp och behöver söka vård på vårdcentralen, är video eller chatt en stor fördel, inte minst på grund av smittorisken. Du kan till exempel träffa din läkare eller fysioterapeut i ett videosamtal, eller få råd av sjuksköterska i chatten, säger Anna Ormegard, chef för division primärvård i Region Sörmland.

Dessutom har alla regionens vårdcentraler utökat sitt övriga utbud av e-tjänster på 1177.se för att invånarna ska kunna göra fler vårdärenden online. Hos vissa av vårdcentralerna kan du också boka tid direkt till läkare eller annan vårdkontakt via webben. Vilka vårdcentraler som erbjuder chatt ser man på respektive vårdcentrals sida på 1177.se.

- Att vi utökar våra digitala kontaktmöjligheter innebär inte att vi drar ner på telefonrådgivning eller fysiska besök, men det gör att vi kan ta emot och hjälpa våra patienter mer effektivt. Eftersom många av våra invånare redan är väldigt aktiva på nätet, i sociala plattformar, appar och liknande, kanske man kan tänka sig att använda digitalt även för sin kontakt med vården, säger Anna Ormegard.

I Nyköping och södra länsdelen kommer också vårdcentralernas helgjour, primärvårdsjouren, att börja erbjuda videobesök inom kort. För att komma till primärvårdsjouren ringer man först 1177 för att få en bedömning och boka en tid.

8ASQ