18 februari 2020

Utloggningsproblem 1177 Vårdguidens e-tjänster

Den 27 januari upptäckte Inera ett fel gällande utloggningen i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Felet åtgärdades senare samma dag.

Invånare som använde 1177 Vårdguidens e-tjänster i vissa versioner av webbläsaren Explorer mellan 5 och 27 januari loggades inte ut korrekt. Trots att de klickade på logga ut och stängde webbläsaren dröjde det upp till en timme innan de blev utloggade. Det innebär att för invånare som delar dator med andra invånare fanns det en risk att deras information blev tillgänglig för andra invånare som inom en timme loggade in i 1177 Vårdguiden på samma dator i samma webbläsare.

Inera stängde ner tjänsten till dess felet var åtgärdat. Ineras dataskyddsombud valde att anmäla händelsen till datainspektionen och att informera alla berörda regioners dataskyddsombud.

Det finns sju kända rapporterade fall där detta fel inträffat.

Inera arbetar vidare tillsammans med leverantören CGI för att utreda incidenten.

Om du är osäker på om du kan ha påverkats av problemet, kontakta supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Läs mer om incidenten på inera.se.

U43X