12 december 2022

Återkommande bedrägeriförsök via telefon

I hela landet, inklusive Sörmland, rapporteras återkommande om att personer utsätts för olika varianter av bedrägeriförsök. Tillvägagångssätten varierar men gemensamt är en uppmaning att använda sitt bank-id. Region Sörmland arbetar inte på detta sätt.

Flera personer i Sverige har den senaste tiden utsatts för olika former av bedrägeriförsök. Vid ett flertal tillfällen handlar det om att den som ringer utger sig för att arbeta inom vården. En stund in i samtalet ber bedragaren den som blivit uppringd att använda sitt bank-id för att exempelvis få ta del av sina provsvar eller för att ändra sina redan bokade besök.
Region Sörmland arbetar inte på detta sätt. Samtalen kommer inte från hälso- och sjukvården.

  • Den enda gången du behöver identifiera dig med bank-id hos oss för att få provsvar är när du loggar in på 1177.se
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Om du råkar ut för detta, lägg på luren och kontakta polisen.
XEC7