Nya bedrägeriförsök om att logga in med BankID
Uppdaterad information 2022-11-18
Ytterligare bedrägeriförsök har upptäckts. Tillvägagångssätten varierar men gemensamt är att man uppmanas att använda sitt bank-id.
Det nya tillvägagångssättet sker via telefonsamtal där invånare i Sörmland uppmanas att logga in med bank-id för att ta del av sina provsvar eller för att ändra sina redan bokade besök.
- Sedan tidigare vet vi att någon ringt invånare i Sörmland och bett dem mötas upp med bank-id på kvällstid för att få sina provsvar. Det är självklart inget vi gör och om du råkar ut för detta råder vi dig att polisanmäla det, säger Maria Karlsson kommunikationsdirektör.
Andra former av bedrägeriförsök förekommer också, samtliga fall handlar dock om att de som kontaktas uppmanas att logga in med bank-id. Samtalen kommer inte från regionen.
- Den enda gången du behöver identifiera dig med bank-id hos oss för att få provsvar är när du loggar in på 1177.se
- Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.