14 juni 2021

Nu kan Region Sörmlands invånare få råd om vård via chatt

I dag, den 14 juni, öppnar Region Sörmland en chatt som kompletterar sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Chatten kommer vara öppen alla dagar mellan 09-14 och bemannas av sjuksköterskor från 1177 Vårdguiden i Region Sörmland.

- Chatten blir ytterligare ett sätt man kan kontakta oss på, utöver sjukvårdsrådgivningen på telefon. De som föredrar att kontakta oss digitalt får nu ett snabbt och smidigt sätt att göra det på samtidigt som personer som verkligen behöver få rådgivning via telefon kommer fram dit snabbare, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef 1177 Vårdguiden i Region Sörmland.

Förutom sjukvårdsrådgivningen på 1777 öppnar även Vårdcentralen Ekensberg i Nyköping en digital rådgivning med chatt den 14 juni. Senare i höst är tanken att alla vårdcentraler i länet ska kunna erbjuda sina patienter digitala vårdtjänster, som bland annat chatt, då en ny digital lösning är planerad att införas i Region Sörmlands primärvård.

- Med pandemin så har behovet och förväntan att kunna kontakta vården digitalt ökat betydligt och det är viktigt att vi kan erbjuda det alternativet för våra invånare. Det blir också effektivare på många sätt vilket leder till en ökad tillgänglighet för patienter och invånare, säger Mats Henningsson, chef Hälsoval i Region Sörmland.

För att logga in och kunna använda chatten behöver man ha BankID. Instruktioner och ingång till chatten finns här. 

EZNB