24 juni 2025

Regionala utvecklingsnämnden i korthet 19 juni 2025

Vid vårterminens sista RUN så godkändes två av vårens olika milstolpar, dels remiss om förslag på regional plan för transportinfrastruktur i länet 2026 till 2037, dels remiss av förslag på regional utvecklingsstrategi, som genomgått en översyn. Livsmedelsstrategi 2.0 och förslag till uppdragsavtal för Create Business Incubator samt avsiktsförklaring om Västra stambanan var några av punkterna på agendan.

Linus Fogel (S) och Mattias Claesson (C) rapporterade från Nordiska skärgårdssamarbetet, ett gränsregionalt samarbete mellan Sverige och Finland. Det har formaliserat en europeisk gruppering för territoriellt samarbete, så kallad EGTS. Formen ger större handlingsutrymme samt möjlighet att söka EU medel. Det sker en utredning om organisering för att driva det nordiska samarbetet vidare.

Informationsärenden

Nämnden fick information om det kommande arbete med att revidera länets livsmedelsstrategi samt handlingsplan utifrån uppdateringen av den nationella livsmedelsstrategin, Livsmedelsstrategi 2.0. Ökad livsmedelsproduktion, stärkt lönsamhet och konkurrenskraft, samt förenkla regler är centrala delar av uppdateringen. Kraftsamling ska ske inom tre nya fokusområden: ökad robusthet i livsmedelskedjan, åtgärder för att främja export, svensk kvalitet och gastronomi. Regler och villkor är en stor utmaning för företagen, liksom även kompetensförsörjning.

Verksamhetsområdeschefen rapporterade om verksamhetens systematiska arbetsmiljöarbete. Arbetet har en väl fungerade struktur, ett årshjul att följa och stödmaterial för chefer, Avvikelserapportering och skyddsronder fungerar bra. Åtgärden framåt är att hålla i arbetet och få kontinuitet. Dock saknas skyddsombud för verksamheten i Nyköping som vi arbetar för att lösa.

Nämnden fick sedvanligt en rapport från kollektivtrafiken. För särskild kollektivtrafik är en upphandling på gång för skolskjuts i Trosa kommun. Vi ser att resandeutvecklingen går ner med börjar hamna på en stabil nivå. Sjukresor fortsätter även att sjunka, särskilt för de som åker ensamma.

För den allmänna kollektivtrafiken ökar den sammanlagda kundnöjdheten med en procentenhet i vårens kundundersökning i jämförelse med föregående år. Resultatet för hur enkelt det upplevs köpa biljett har sjunkit och verksamheten följer utvecklingen noga med anledning av de förändringar som genomförts kopplade till betalsätt, bland annat förändrad ombordförsäljning och blippa. Nämnden fick även information om och status kring pågående avtalsdialoger.

Regionala utvecklingsnämndens beslut 19 juni

Regionala utvecklingsnämnden beslutade om att;

  • godkänna remissversionen av regionala utvecklingsstrategin. Nämnden fick information om terminens arbete med översynen av regionala utvecklingsstrategin och upplägget process och informationstillfällen samt sändlista. En digital remisstuga sker den 5 september och det är möjligt att svara på remissen till den 10 oktober.
  • godkänna förslag på uppdragsavtal 2025 för Create Business Incuabtor Mälardalen AB.
  • godkänna remissversion av länsplan transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Förslaget innehåller inriktningar och statliga pengar för att stärka regionala vägstråk som skapar bäst förutsättningar för att utveckla Sörmland. De strategiska inriktningarna är att infrastruktur ska vara ett verktyg för stadsutveckling och skapa förutsättningar för attraktiva livsmiljöer. Och stärka förutsättningar för kollektivtrafik genom att utveckla resecentrum och bytespunkter, samt korta restider och skapa god tillgänglighet till och på hållplatser, samt att stärka förutsättningar för gång- och cykeltrafik. Inriktningen är även att stärka regionala vägstråk med både regional och nationell funktion för person- och godstrafik.
  • godkänna förslag att förklara nuvarande cykelstrategi inaktuell och ger uppdrag att analysera behovet av en bredare tillgänglighetsstrategi. Vi behöver arbeta bredare med frågorna än utifrån enskilda trafikslag.
  • godkänna inriktning för kommande upphandlingar av busstrafik i Sörmland. Inriktningarna anger ramen och strategiska vägval kopplat till bland annat vilka drivmedel trafiken ska köras på och principer för affärsmodell mellan beställare och leverantör.
  • godkänna förslaget om avsiktsförklaring kring Västra stambanan. Region Sörmland har fått en förfrågan från Region Västra Götaland om att lyfta fram Västra stambanan gemensamt gentemot Regeringen och Trafikverket. Västra stambanan är ett av de viktigaste stråken för gods- och persontrafik och banan behöver utvecklas för ökad robusthet. Tre regioner; Västra Götaland, Örebro län och Sörmland tillsammans med kommunerna i stråket stärker Västra stambanan genom att visa enighet om prioriteringar i kommande nationella plan.

 

H24Y