17 maj 2023

Dags för Pride i Sörmland!

Regionen deltar under våren och sommaren i flera olika prideevenemang i länet. Först ut är Eskilstuna Springpride lördagen den 20 maj.

Region Sörmland har sedan 2009 deltagit i Pridearrangemang runt om i länet som en del i regionens arbete med att respektera, skydda och uppfylla HBTQI-personers rättigheter.
Rätten att vara sig själv och leva som man själv vill är inte självklar. På flera platser i världen är det exempelvis fortfarande straffbart och olagligt att vara hbtqi-person. Region Sörmland har under många år arbetat med dessa frågor och flera verksamheter är hbtqi-certifierade och diplomerade.

Springpride Eskilstuna är en av Sveriges äldsta pridefestivaler och äger rum på Fristadstorget i Eskilstuna lördagen den 20 maj. Vårt tält hittar du på Fristadstorget klockan 10-17. Pridetåget, där du gärna får gå tillsammans med oss, startar klockan 15.00.
I tältet har vi en mängd olika aktiviteter under dagen:

- Lär dig hur HLR (hjärt – och lungräddning) går till
- Gör regnbågspins och få tips på regnbågsböcker av biblioteksutveckling
- Få en fin regnbågstatuering
- Delta i ett utbildande quiz
- Träffa och prata med ungdomsmottagningen, pärla ditt eget pride-armband och måla naglarna
- Prata med våra hälsoinformatörer på olika språk
- Träffa en infektionsläkare och ställ dina frågor
- Prata med Sörmlandstrafiken om kollektivtrafik
- Få en ansiktsmålning och träffa Sörmlandstrafikens maskot Busse

Du kan läsa mer om Springprides program på visiteskilstunas webbsida.

Vi kommer även att delta på Nyköping Pride lördagen den 19 augusti och i Katrineholm den 24-26 augusti med parad och firande i Stadsparken lördagen den 26 augusti.

RX7G