Införande av administrativ avgift för pappersfakturor i Region Sörmland
Under juni 2025 kommer Region Sörmland att införa en administrativ avgift för utskick av pappersfakturor. Avgiften som är 50 kr per faktura är politiskt beslutad i regionen och är inte frikortsgrundande.
Om du vill undvika att få en administrativ avgift kan du ansluta dig till ett av nedanstående alternativ.
- Internetbank,
Anmälan till e-faktura registrerar du i din internetbank. Vi skickar fakturan elektroniskt och du godkänner den för betalning direkt från din internetbank.
Om du behöver hjälp med att betala dina fakturor, finns möjlighet att skicka dem till en anhörigs internetbank. - Digital brevlåda,
Om du registrerar en digital brevlåda skickas fakturan automatiskt dit, om du inte har e-faktura via internetbank.
Det finns tre alternativ av digitala brevlådor;
- Kivra, med betalningsfunktion
- Min myndighetspost, ej betalningsfunktion
- Billo, ej betalningsfunktion
För att registrera digital brevlåda behöver du e-legitimation. Du kan dela din digitala brevlåda med en anhörig eller annan person.
Det är också möjligt att betala ditt besök kontant eller med kort på Kontaktcenter på något av våra sjukhus, förutsatt att du gör det direkt vid besökstillfället. Det finns även möjlighet att betala direkt på vissa mottagningar. Om en faktura redan är skickad så ska den betalas.