15 november 2023

Mer digital post från regionen!

Nästa kallelse du får till ett vårdbesök kan komma till en digital brevlåda. Om du har en. Annars kommer kallelsen hem till din vanliga brevlåda som tidigare.

­­­Det finns tre digitala brevlådor: Kivra, Billo och Min myndighetspost. Över fyra miljoner privatpersoner och företag (ungefär 70 procent av invånarna) har en digital brevlåda.

Ett stort antal myndigheter är anslutna till digitala brevlådor och flera andra regioner skickar redan digitala kallelser.

– Det finns många fördelar med digitala kallelser. De når fram snabbare, skickas på ett säkert sätt och är ett ytterligare steg för att öka vår digitala service. Du som invånare kan välja att få kallelsen digitalt eller som brev utifrån vad som passar bäst. Vi hoppas kunna minska andelen personer som uteblir till besök, samtidigt som vi får minskade kostnader för porto, säger Magnus Johansson, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Digitala fakturor

Även fakturor skickas nu till digitala brevlådor.

– Vi får dagligen frågor från invånarna om varför de inte kan få fakturorna digitalt så det här är verkligen efterlängtat, säger Agneta Håkansson, teamledare på redovisningsservice.

Digital post från Folktandvården

Folktandvården startar samtidigt med digitala kallelser till tandvårdsbesök och digitala fakturor för frisktandvårdsavtal. Folktandvården kan skicka digital post till de som har Kivra.

– Att vi nu kan skicka mer post digitalt blir en bra service för de invånare som föredrar det, säger Caroline Klofelt, VD för Folktandvården.

Digital post i Region Sörmland

UW1M