12 september 2024

Nu öppnar vår första kliniska utbildningsavdelning!

Strokeavdelningen på Mälarsjukhuset blir vår första kliniska utbildningsavdelning. Här kan vi möta ökade behoven av studentplatser för klinisk utbildning för läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter.

- Nu kommer vi att ta emot betydligt fler studenter från de olika yrkesprofessionerna än idag och bedriva ett mer interprofessionellt lärande. Här får studenterna växa in i den egna yrkesrollen samtidigt som de får reflektera över den relation de skapar med andra professioner, säger Annika Pedersen, vårdenhetschef på strokeavdelningen, Mälarsjukhuset.

Strokeavdelningen på Mälarsjukhuset blir Region Sörmlands första kliniska utbildningsavdelning och här kommer studenterna får lära sig effektivt teamarbete och utveckla sin förmåga att samarbeta, kommunicera, planera, prioritera och samordna.

- Det välfungerande teamet kommer att vara grunden i vårt arbetssätt på avdelningen. Strokevården bedrivs redan idag i team kring patienten och att starta KUA på Strokeavdelningen kommer att innebära många fördelar för studenterna då vården av strokepatienten är en komplex vård som innefattar både medicinska vård, omvårdnad och rehabilitering, säger Carita Leppäkorpi, vårdenhetschef, Strokeavdelningen, Mälarsjukhuset.

Målet med KUA är att möta de ökade behoven av studentplatser för klinisk utbildning som finns på universitets- och högskoleutbildningarna i vår närhet. Inledningsvis är det läkarstudenter, sjuksköterskestudenter och studenter från fysioterapeutprogrammet och arbetsterapeutprogrammet som kommer att erbjudas plats på den nya utbildningsavdelningen.

– Skillnaden mot att göra verksamhetsförlagd utbildning på andra ställen är att här finns en uppbyggd struktur med anställda handledare. Det känns tryggt att alltid ha ett team runt sig, och utvecklande att få vara självständig under handledning. Och att ha samma handledare under sin tid känns också som en fördel, säger Rebecka Rosén, en av de första studenterna på avdelningen.

AG7G