27 augusti 2021

Nu startar vi Sveriges första digifysiska Science center

Region Sörmland startar nu arbetet för att skapa ett Sörmländskt Science center - en satsning för att öka intresset för teknik, matematik och naturvetenskap.

Vi ser redan nu att det kommer finnas en kompetensbrist i Sverige och speciellt i vår region Sörmland inom en snar framtid. Detta grundar sig i bristen på intresset för teknik, matematik och naturkunskap hos huvudsakligen barn och ungdomar. Detta påverkar Sörmlands arbetsmarknad och konkurrenskraft. Därför tar vi nu första stegen mot ett Sörmländskt digifysiskt Science Center. Sofie Munke Cilano är nyanställd projektledare för projektet.

- Det handlar om att öka intresset för teknik, matematik och naturvetenskap för framförallt unga i Sörmland. Vi vill visa barn och ungdomar men även allmänheten vilka vägar, studieval och karriärvägar som finns inom dessa områden. Digifysiskt Science Center siktar på att samla befintliga verksamheter och kunna nyttja de både fysiskt och digitalt, perfekt för till exempel skolklasser men även verksamheterna som kan dela med sig av varandras kompetens och material, säger Sofie.

Projektet drar igång nu och ska pågå till år 2025.

Projektet finansieras av Region Sörmland, Rekarne Sparbank, Sörmlands Sparbank och Länsförsäkringar Sörmland.

Kontakt:

Sofie Munke Cilano, projektledare