Region Sörmland digitaliserar patientmenyer
Maten ska vara en positiv del av vården. Med digitala menyer blir det enklare för patienter på sjukhus att beställa sina måltider.
- Vi vill höja patienternas upplevelse kring mat och en del i det är att kunna beställa på ett enkelt sätt. Med en smartphone kan de scanna en QR-kod och komma direkt in i menyn och välja vad de vill på egen hand. Den digitala menyn är ett verktyg som förenklar för både patient och måltidsvärd, säger Linda Snäll, måltidsutvecklare på verksamhetsservice måltider.
Minskat svinn med en digital meny
Den digitala menyn ger större flexibilitet än en tryckt meny. Den kan anpassas efter varje avdelning och patientgrupp, vilket gör det lättare att möta olika behov.
- Det är enkelt att byta ut en maträtt eller råvara i den digitala menyn. Vi kan även testa maträtter och enklare analysera huruvida den uppskattas av våra patienter eller inte. Det minskar svinnet för de mindre populära rätterna samt antalet utskrivna menyer, säger Linda Snäll.
Om patienten inte har smartphone
- Om patienten inte har en smartphone eller inte vill beställa digitalt så beställer de mat från måltidsvärden. Patienter kan även gå till måltidsrummet och beställa vad de vill äta där, säger Linda Snäll.
Snabbfakta
- De måltidstillfällen som går att beställa från den digitala menyn är mellanmål, lunch och middag/kvällsmat.
- Patienten kan själv välja vilken tid hen vill äta utifrån avdelningens tidsfönster.
- Maträtter som tar slut försvinner automatiskt från menyn.
- Måltidsvärden har all information i realtid i deras platta.
Under våren har det nya systemet införts på Nyköpings lasarett och i höst fortsätter arbetet på Kullbergska sjukhuset och Mälarsjukhuset.