Min sommarpraktik: Hiba och Jakob

Vem är du och berätta lite om dig själv och dina intressen?

Jakob: Hej, Mitt namn är Jakob Sköldin, jag går naturprogrammet på Duveholmsgymnasiet och ska börja 3:an i höst. På fritiden gillar jag att gymma fem gånger i veckan ungefär och vara med kompisar.

Hiba: Hej, jag heter Hiba Kerib och går också naturprogrammet på Duveholmsgymnasiet, i samma klass som Jakob faktiskt. På fritiden gör jag lite vad jag känner för. Jag är med kompisar, bakar och tränar.

Gymmar du också?

Hiba: Nej, haha jag håller mig till min egen träning. Framförallt springa eller promenera.

Varför sökte du praktik på Region Sörmland?

Hiba: Jag ville söka fler jobb än bara det här men åldern var ett hinder för många av dem. Så den här praktiken var perfekt för att kunna se lite av hur det är att att jobba inom vården.

Jakob: Det kändes som en bra erfarenhet. Jag sökte till andra sommarjobb också men fick inget annat. Sen hittade jag det här och sökte och fick jobbet till slut.

Vad har varit det bästa och det sämsta med praktiken hittills? Varför?

Jakob: Det bästa har ju varit att få se hur det fungerar inom vården på en viss avdelning, det hade jag ingen aning om tidigare. Det sämsta är dock att eftersom vi inte är utbildade får vi inte göra alla moment.

Hiba: Sjukvården är ju en av de fundamentala elementen i ett samhälle, så att kunna få en inblick i det. Det sämsta är ju som Jakob sa, vi är inte utbildade och får därför inte utföra de lite roligare uppgifterna.

Vad är något du har lärt dig här som du inte visste innan? Motivera!

Jakob: Jag har fått lära mig om hur vården funkar och hur de arbetar. Hur man sköter patienterna, planerar vården som ska göras och liknande.
Hiba: Vi har fått se hur man tar blodprov och så men aldrig fått göra det själva.

Vad får ni göra på praktikplatsen?

Jakob och Hiba: Exempel på arbetsuppgifter är:

• hjälpa till vid blodprovtagning
  • dela ut frukost, fika och lunch
  • städa patientrum
  • fylla på skåp
  • hjälpa patienterna att ta sig till exempelvis röntgen
  • gå runt och se hur det är med patienter om de ringer på ring-knappen som de alla har ifall de skulle behöva något.

Skulle du kunna tänka dig att jobba med det här i framtiden?

Jakob: Det är inte ett förstahandsval men jag skulle ändå kunna tänka mig jobba med dett här för jag kan tänka mig att det kan vara givande, just det här området. Sjukvården är en väldigt viktig del i samhället.
Hiba: Jag kan absolut tänka mig det. Det är väldigt givande och man lär sig väldigt mycket med patienterna och miljön här och utvecklas som person.

Vem skulle du kunna rekommendera detta praktik jobb till?

Jakob: Någon som är vänlig, man behöver kunna ha mycket tålamod och behandla patienterna på ett vänligt sätt.
Hiba: Detta är för någon som är hjälpsam för att kunna hjälpa alla patienter på bästa möjliga sätt och för någon som vill ha en inblick till vården.

Hur har du utvecklats sen du kom till den här arbetsplatsen?

Hiba: Jag har behövt utveckla min sociala förmåga genom att ha behövt prata med patienterna.
Jakob: Jo men det har jag väl också gjort, men framförallt utvecklat tålamodet mer tror jag.

Text och foto: Danah & Lukas, sommarpraktikanter på kommunikationsstaben

Uppdaterat: 29 juni 2022