22 augusti 2022

1000 sörmlänningar kan få möjlighet att testa på kollektivtrafiken helt kostnadsfritt i höst

Under fyra veckor i höst får 1000 invånare som annars pendlar till arbetet med bil möjlighet att testa bussen i stället, helt kostnadsfritt. Målet är att fler ska upptäcka fördelarna med att pendla kollektivt och ändra sina resvanor.

Från och med den 22 augusti kan sörmlänningar ansöka om att vara med som testresenärer i Sörmlandstrafiken.

- Det är första gången vi gör den här typen av kampanj. Vi vill nå bilister som är beredda att ställa bilen för att testa ett annat och mer hållbart sätt att pendla på, säger Micaela Nordin, projektledare för kampanjen på Region Sörmland.

Stort utbud av linjer

I Sörmland finns 138 busslinjer och 4184 busshållplatser som trafikeras av Sörmlandstrafiken. Många invånare reser redan med Sörmlandstrafiken varje dag, och det kan bli ännu fler.

- Passa på att bara koppla av, slut ögonen eller kolla upp det där du tänkte på tidigare, så fokuserar vi på vägen och kör dig dit du ska, säger Malin Nordström, affärsutvecklare på Region Sörmland.

Ansök om att vara med

Ansökan om att vara med i provperioden är öppen mellan den 22 augusti och 14 september, och görs via utvecklasormland.se/provabuss. För att delta krävs att resenärerna har körkort och är bilister idag, och att de kan tänka sig att ställa om sitt resande. Periodbiljetten som deltagarna erbjuds gäller på Sörmlandstrafikens bussar inom den egna kommunen under 30 dagar.

En del av något större

Kampanjen är en del av EU-projektet Fossilfritt 2030 - Rena Resan som drivs av Region Sörmland. Projektet arbetar med olika insatser för att öka det hållbara resandet i östra Mellansverige. Projektet får stöd från den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt från Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Biodriv Öst.

Fakta om kampanjen:

För mer information kontakta:

Micaela Nordin, projektledare
Mejl: micaela.nordin@regionsormland.se