11 augusti 2022

Region Sörmlands vårdchatt ökar i användande

Allt fler använder regionens digitala vårdchatt, Vårdkontakt direkt. Under juni månad hanterades 5 363 vårdmöten. När tjänsten startade i februari var motsvarande siffra
3 244 vårdmöten.

- Det är mycket glädjande att allt fler invånare känner till och har börjat använda Vårdkontakt direkt för att kontakta vården, säger Therese Röing, förvaltningsledare på Utvecklingsenheten i Region Sörmland.

Så funkar det

  • Chatten är bemannad kl.08 till kl.18.00, alla dagar i veckan, av sjuksköterskor från vårdcentralerna och 1177 i Region Sörmland. Det är också möjligt att kontakta BVC denna väg.
  • BankID eller Freja eID Plus behövs för att logga in.
  • Du kan skriva in dina symtom och skicka med bilder när som helst på dygnet. Sedan får du svar av sjuksköterskorna i chatten under dagen.
  • Du får ett sms när din chatt ska starta, så du behöver inte vara inloggad i tjänsten när du väntar.

- Den turordning som finns via chatten är en stor fördel. De som har störst medicinskt behov hamnar automatiskt först i kön. Sjuksköterskorna i chatten kan också hjälpa till att boka in besök på vårdcentralen, om de bedömer att det behövs. Dessutom kan du få rådgivning utan att behöva komma in till vårdcentralen, vilket är särskilt bra i smittotider, säger Therese Röing.

Region Sörmland öppnade Vårdkontakt Direkt i slutet av januari i år och förutom alla regiondrivna vårdcentraler och 1177 i Sörmland, är även Vårdcentralen Smeden, Vårdcentralen Centrum Flen och Vår Vårdcentral Katrineholm anslutna till tjänsten.

Mer information om Vårdkontakt Direkt finns på: 1177.se/sormland/vardkontaktdirekt

 

MGTD