23 februari 2024

Rysslands invasion av Ukraina uppmärksammas

På lördag, 24/2, är det två år sedan Ryssland invaderade Ukraina. Region Sörmland uppmärksammar det pågående kriget genom att hissa Ukrainas flagga utanför regionkansliet. Dessutom skänks en av ambulanssjukvårdens fordon till Ukraina.

- Det känns bra att kunna stödja Ukraina och göra något som kan skänka stor nytta för många människor. Det är en bra och trygg bil som kan fortsätta leverera god ambulanssjukvård. Vi hoppas att den ska bidra till den hårt belastade ambulansflottan i Ukraina, säger regionråd Lars Lundqvist (KD).

Det har nu gått två år sedan Ryssland inledde invasionen av grannlandet Ukraina. Region Sörmland har stöttat landets kamp genom att skänka visst material via de upparbetade kanaler som finns mellan Sverige och Ukraina. I år skänks dessutom en ambulans via Frälsningsarmen för vidare transport och arbete i Ukraina.
- Kriget har nu har pågått i två års tid. Att människor dagligen skadas och dödas i ett fritt land på andra sidan Östersjön är en tragedi som påverkar oss alla. Genom att hissa Ukrainas flagga vill vi visa att vi står bakom Ukraina i deras kamp, säger regiondirektör Magnus Johansson.

FEKH