30 augusti 2021

Satsning på samarbete när familjecentralen Fröslunda samlas i gemensamma lokaler

Samtliga verksamheter inom familjecentralen samlas nu i gemensamma lokaler centralt i Fröslunda, Eskilstuna. Nu hoppas personalen att fler hittar dit.

– En av de större fördelarna med flytten är att vi nu är centralt belägna mitt i Fröslunda, det blir enklare för föräldrar och deras barn att besöka oss. De nya lokalerna är bättre anpassade med större ytor och bjuder in till samtal och gemenskap, säger Marie Norrmén, verksamhetschef, vårdcentralen Fröslunda, Eskilstuna.

I familjecentralen ingår regionens två verksamheter barnmorskemottagning och barnavårdscentral samt socialtjänsten och öppna förskolan som drivs av kommunen. Den gemensamma flytten innebär att samarbetet mellan de olika verksamheterna kan utvecklas ytterligare.

– Det blir enklare för oss att följa upp våra patienter. Om de besöker oss och ett behov uppstår som kräver hjälp från någon av de andra verksamheterna kan vi hjälpa de att få kontakt direkt. Vi strävar efter hög tillgänglighet och det ska vara smidigt att komma till oss och få hjälp, säger Ylva Sjöberg, vårdenhetschef, barnmorskemottagningen Eskilstuna-Strängnäs.

Från 31 augusti finns familjecentralen i nya lokaler på Sturegatan 9 i Fröslunda centrum.

2NV3