Hjälpmedelskonsulent till hjälpmedelscentralen

Hjälpmedelsfilialen i Katrineholm

Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!

Om oss
Hjälpmedelscentralen är en länsövergripande verksamhet som erbjuder regionen och länets kommuner en komplett hjälpmedelsservice för personer med funktionsnedsättning. Hjälpmedelscentralen ingår i Regions Sörmlands division medicinsk service och drivs i samverkan mellan regionen och länets kommuner. Den huvudsakliga verksamheten ligger i Eskilstuna med filialer i Katrineholm och Nyköping.

Vi är organiserade i fyra sektioner (hjälpmedelskonsulenter, hjälpmedelstekniker, lager och logistik samt administration) och är ca 80 medarbetare tillsammans. Alla har ett stort engagemang för vårt uppdrag att tillhandahålla en effektiv och lättillgänglig hjälpmedelsförsörjning av bästa kvalitet för länets invånare.
Vi söker nu en ny medarbetare som får sin placering på hjälpmedelsfilialen i Katrineholm.  

Dina arbetsuppgifter
Som hjälpmedelskonsulent använder du ditt kunnande och din erfarenhet för att hitta lösningar tillsammans med förskrivare och brukare. Du arbetar konsultativt och ger förskrivare expertstöd kring hjälpmedel. En stor del av arbetstiden är administrativ och du trivs därmed att jobba vid dator och via telefon.
Du kommer framför allt att arbeta med hjälpmedel för det dagliga livet. Vi försöker alltid ta tillvara den kompetens som medarbetare besitter så möjlighet finns till att jobba med olika områden. Kanske har du en erfarenhet av manuella rullstolar eller jobbat mycket med sittproblematik.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:

  • Sakkunnig inom ett specifikt hjälpmedelsområde som t.ex. rullstolar, gånghjälpmedel eller hygien för både barn och vuxna.
  • Informera, utbilda och ge råd till förskrivare både vid utprovningar och via telefon.
  • Ansvara och hålla i förskrivarutbildningar.
  • Medverka vid sortimentsurval och upphandlingar.
  • Följa utvecklingen inom ditt område.
Du kommer att arbeta både självständigt och i team med konsulenter, tekniker samt personer inom administration och lager/logistik. Då detta är en liten arbetsplats med 5 medarbetare av olika professioner, kommer vi att lägga hög vikt på social kompetens och samarbetsförmåga.

Din kompetens
Vi söker dig som är legitimerad fysioterapeut/sjukgymnast eller legitimerad arbetsterapeut och som har några års klinisk erfarenhet inom yrket där du även varit förskrivare av hjälpmedel. Har du dessutom jobbat med barn så är det en värdefull kompetens.
Du lockas av att ta ett steg tillbaka från den direkta patientkontakten och önskar nu ta en mer konsultativ roll och jobba främst mot förskrivarna i Sörmland. Då en hel del administrativa arbetsuppgifter ingår i rollen så är det meriterande med kunskap och erfarenhet av officepaketet och att du har lätt att formulera dig i tal och skrift.
Du jobbar utifrån ett strukturerat arbetssätt, vill erbjuda en hög service, har god förmåga att arbeta självständigt men ser samarbete som en förutsättning i yrkesutförandet.

Uppdraget är länsövergripande och innebär en del resor och därför är B-körkort ett krav.
Meriterande om du har kunskap i förskrivningssystemet Websesam.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningsform 
Tillsvidareanställning med tillträde 2024-10-01 eller enligt överenskommelse.

Information om tjänsten lämnas av
Sektionschef Annelie Söderbäck, 072-148 08 34, annelie.soderback@regionsormland.se
Facklig företrädare Sofia Skantz 0155-24 79 1,. sofia.skantz@regionsormland.se
Övriga fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.


Kom och jobba hos oss inom hjälpmedelsverksamheten!


Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2024-07-15.
Intervjuer kan komma att ske löpande.

Se våra förmåner

Följ oss gärna på Facebook och Instagram

Förvaltning:
Hälso- och sjukvården

Kommun:
Katrineholm

Referensnummer:
RLSV-24-260

Arbetstid:
Tillsvidare, 100%, Tillträde enligt överenskommelse

Publicerat:
2024-06-13

Sista ansökningsdatum:
2024-07-15

Annonsansvarig:
Platsannonsering

Sök jobb Tillbaka till lediga jobb