22 mars 2022

Fästingarna har vaknat till liv - skydda dig mot TBE

I Sörmland är risken högre än på många andra ställen att smittas av TBE, fästingburen hjärninflammation. Vaccination ger ett bra skydd men för att skyddet ska finnas när fästingarna vaknar är det viktigt att börja, och att ta sin påfyllnadsdos, så snart som möjligt. Särskilt viktigt är detta för vuxna över 50 år som riskerar att bli svårare sjuka i TBE.

– För att vara skyddad mot TBE när vårsäsongen börjar bör man ta sin påfyllnadsdos nu. Har man inte vaccinerats mot TBE tidigare är det hög tid att börja. För att få ett bra skydd behövs två doser vaccin eller tre om man är över 50 år. Avgiftsfri TBE-vaccination erbjuds barn från tre års ålder till de fyller 19 år, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland.

TBE är en virussjukdom som sprids via fästingbett. Viruset kan orsaka inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. Fästingarna börjar bli aktiva när snön smälter och medeltemperatur är över noll grader.
– En tredjedel av de personer som drabbas av TBE och får hjärninflammation får något slags bestående besvär, i en del fall förlamning, svårigheter att utföra det man tidigare klarade av hemma eller på arbetet och några löper tyvärr risk att avlida. Vuxna och äldre människor får mer och allvarligare akuta symptom av TBE än barn, säger Signar Mäkitalo.

Tid för vaccination bokas smidigast på 1177.se. Du kan även ringa vår bokningstelefon på 016-10 40 44 för att få hjälp att boka tid hos de privata vaccinatörerna.

Tre bra tips för att undvika fästingbett
1. Syna kroppen när du kommer in efter att ha varit ute i naturen.
2. En god idé är att duscha. Fästingar som fortfarande letar efter ett bra ställe att sitta på kan duschas bort.
3. Plocka bort fästingar som bitit sig fast så snart som möjligt med en fästingplockare eller pincett. Fästingarna tar ofta god tid på sig att hitta en plats innan de slår sig ner på kroppen gärna i ett hudveck, ljumskarna eller hos barn på huvudet.

Fakta

• Antalet TBE-fall har ökat i Sverige under de senaste åren. Sörmland betraktats som ett riskområde. Andra riskområden är Stockholms, Uppsalas, Västmanlands och Örebro län, Västragötalandsregionen, hela Mälarregionen samt runt Vänern och Vättern.
• Det finns inte någon behandling mot sjukdomen men däremot ett vaccin som ger ett bra skydd mot TBE.
• TBE är en anmälningspliktig sjukdom enligt Smittskyddslagen.
• Vaccination rekommenderas till alla som ofta är ute i naturen, allt från picknick på en äng till hundpromenader i skog och mark.
• Fästingarna trivs i fuktigt gräs, alltså gärna nära kust och sjöar men även fuktigt gräs i anslutning till vanliga villaträdgårdar.
• Under 2021 rapporterades 40 fall i Sörmland, nästan lika många som rekordåret 2018 med 42 fall. TBE-vaccination är avgiftsfritt för barn och ungdomar från den dag man fyller 3 år till den dag man fyller 19 år.
• Vaccinet är välbeprövat och säkert.

Läs mer på 1177.se

Folkhälsomyndigheten