25 september 2024

Kraftigt minskade kostnader för hyrpersonal i Sörmland

För första gången på flera år sjunker kostnaderna för hyrbemanning i den svenska hälso- och sjukvården. Sörmland hör till de regioner som sänkt sina kostnader mest av alla.

- Vi har arbetat fokuserat med att sänka andelen inhyrd personal i våra verksamheter. Det har självklart med regionens ekonomiska situation att göra men är också viktigt för att skapa en hållbar bemanning, möjligheten att utveckla verksamheten och skapa kontinuitet för patienterna, säger Magnus Johansson, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Första halvåret 2024 minskade regionernas totala kostnader för hyrbemanning med 28 procent jämfört med samma period året innan. Det motsvarar närmare 1,3 miljarder kronor. I Sörmland minskade kostnaderna med 45 procent, 113 miljoner kronor, till och med augusti.
- Andelen inhyrd personal är nu kring fyra procent i Sörmland. Målet är att vi inte ska ha mer än två procents inhyrd personal. Det kommer finnas perioder då vi har nytta av att kunna hyra in under kortare perioder, exempelvis under sommaren så vår ordinarie medarbetare får semester, säger Magnus Johansson.

I hela landet minskade kostnaden för sjuksköterskor med 42 procent under första halvåret, 49 procent i Sörmland, medan kostnaden för läkare minskade med 16 procent, 43 procent i Sörmland. De totala kostnaderna för hyrbemanning minskade i 20 av 21 regioner.
Arbetet med att sänka kostnaderna för inhyrd personal fortsätter i Sörmland. Från oktober ska inhyrning av allmänsjuksköterskor, till de enheter som fortfarande har inhyrning, minska med ytterligare 25 procent.

Fakta: Hyrkostnader
- Regionernas kostnader för hyrbemanning minskade med 28 procent, nästan 1,3 miljarder kronor, under första halvåret 2024 jämfört med motsvarande period 2023.
- Kostnaderna för hyrbemanning minskade i 20 regioner.
- I Sörmland minskade kostnaderna med 113 miljoner kronor i augusti jämfört med augusti 2023.
- Kostnaden för inhyrd personal i Sörmland under 2024 har till och med augusti varit 139 miljoner kronor.
- Sörmlands andel inhyrd personal är nu cirka 4 procent.

Hyrkostnader på SKR.

RJHR