29 juni 2023

Magnus Johansson – ny regiondirektör i Region Sörmland

Magnus Johansson är från september ny regiondirektör i Region Sörmland. Han kommer närmast från en tjänst som hälso- och sjukvårdsdirektör i Västernorrland men har också flera andra chefstjänster från både kommun- och regionsektorn med sig i CV-ryggsäcken. I grunden är han sjuksköterska och har i den rollen arbetat på Nyköpings lasarett i slutet av 90-talet.

- Det känns oerhört bra att vi har lyckats med den här rekryteringen. Magnus Johansson har stor kunskap av offentlig förvaltning i flera olika tidigare roller. Han är rätt person på rätt plats för Region Sörmland just nu, säger Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande.

- Det har varit en bra process med flera mycket kompetenta sökanden. Nu när denna viktiga fråga är löst hoppas jag att Region Sörmland och alla medarbetare i lugn och ro får fokusera på de utmaningar som finns i organisationen, säger Monica Johansson (S) oppositionsregionråd.

Magnus Johansson bor i Tystberga utanför Nyköping och har lång erfarenhet av arbeten i kommun- och regionsektorn med sig till regionkansliet i Nyköping.
- Det känns jättebra, väldigt bra faktiskt, som att komma hem nästan. Jag har många nygamla kollegor i organisationen, som jag träffat då jag tidigare har haft andra roller i Sörmland och Östergötland, säger Magnus Johansson.

Lång erfarenhet - bland annat från Sörmländska vården

Efter flera år som vård- och omsorgsdirektör i Norrköpings kommun började han i början av 2023 veckopendla till Västernorrland för jobbet som hälso- och sjukvårdsdirektör och biträdande regiondirektör. Men när möjligheten fanns att arbeta närmare hemmet i en intressant roll var det svårt att stå emot.
- Jag tycker om att arbeta på en övergripande nivå med intressanta och viktiga frågor, det lockar. Möjligheten att få göra det hemma i Sörmland gör att det känns ännu bättre, säger Magnus Johansson.

Som sörmlänning och med tidigare arbeten i länet, socialchef i Gnesta kommun, är han väl bekant med regionen och flera av de områden som han från i höst blir ansvarig för som regiondirektör. Han har dessutom arbetat i den sörmländska vården.
- Jag arbetade som sjuksköterska på Nyköpings lasarett omkring 1998 - 1999 någon gång, innan jag gick vidare som chefssjuksköterska på medicinkliniken på Södertälje sjukhus, men nu är det ett bra tag sedan jag arbeta kliniskt, säger han.

Mixen av de tidigare kommunala och regionala uppdragen gör att Magnus Johansson har en god bild av det samarbete som sker över myndighetsgränserna.
- En stor del av det jag arbetat med har ju i någon form innefattat samarbete med kommuner, nära vård är ett väl bekant begrepp för mig. Men jag tycker också att jag har en förståelse för det arbete som sker inom den regionala utvecklingen, utmaningarna som finns för att skapa hållbara samhällen med god infrastruktur och invånare som trivs, utvecklas och har möjlighet att leva ett gott liv.

Magnus Johansson börjar arbeta som regiondirektör 1/9.
Beslut om anställning har tagits av regionstyrelsen i dag, 29/6
Anställningsavtal skrivs på måndag, den 3/7