19 december 2022

Nu kan Sjukvårdens larmcentral se skador direkt via film

Sjuksköterskorna på Sjukvårdens larmcentral kan nu via en filmad direktrapport snabbt få en uppfattning om skadeläget på en person som drabbats av olycka eller allvarlig sjukdom. Den nya tekniken har nyligen börjat användas i Sörmland, som komplement till samtal, och resultatet är över förväntan.

- Vi kan ju tydligare bilda oss en uppfattning om vad det är som har hänt, hur allvarlig skadan eller sjukdomen är genom att vi också kan se vad det handlar om. Det ger säkrare bedömningar av skador och sjukdomstillstånd, säger Magnus Vesterhav, chef på Sjukvårdens larmcentral i Sörmland.

Tekniken fungerar genom att personer som ringer larmcentralen får en fråga om de accepterar att bli uppkopplade via sms-länk. Säger personen ja får sjuksköterskan på larmcentralen tillgång till kameran i inringarens mobiltelefon.
- Syftet med videosamtal från olycksplatser eller vid allvarlig sjukdom är att ge sjuksköterskorna kompletterande information som underlättar deras bedömningar och prioriteringar så att drabbade kan få rätt stöd och hjälp. Videon streamas krypterat i realtid, ingen information lagras, säger Magnus Vesterhav.
Satsningen görs i samarbete med Region Uppsala och Region Västmanland, som tillsammans med Region Sörmland är Sjukvårdens Larmcentral.

Plattformen som används har utvecklats av stiftelsen Norsk Luftambulanse och används även på larmcentraler i hela Norge.
- Vi har använt tekniken i några veckor och utbildar nu medarbetarna på larmcentralen i att använda den. Hittills har det fungerat mycket bra, säger Magnus Vesterhav.

Fakta: Sjukvårdens larmcentral (SvLc)
Larmcentralen i Sörmland startades november 2017
Medarbetarna på larmcentral i Sörmland finns i Eskilstuna.
Arbetar tillsammans med larmcentralerna i Västmanland och Uppsala som arbetar tillsammans inom en enhet, den första i Sverige som drivs av Regionerna själva.
Larmcentralerna har ansvaret för dirigeringen av alla ambulanser i de tre länen och betjänar cirka 930 000 invånare.
Larmcentralerna ska vid alla tider på dygnet, året runt, ta emot samtliga inkommande samtal och anrop, handlägga och dokumentera samtliga ärenden på ett optimalt sätt och larma ut.
De ska även prioritera patienter och dirigera rätt resurser till rätt plats på kortast möjliga tid.

JKUQ