12 januari 2022

Nu öppnar ny tjänst för att söka vård digitalt

I dag, den 12 januari, lanserar Region Sörmland den nya tjänsten "Vårdkontakt Direkt" som ger invånarna ökade möjligheter att söka vård online och få rådgivning via chatt.

- Smidiga digitala kontaktvägar förväntas av våra invånare idag och breddinförandet av en digital väg in till primärvården är ett viktigt steg i att göra vården i Sörmland ännu mer jämlik och tillgänglig för fler som behöver den, säger Camilla Holmgren, (S) Ordförande, nämnden för primärvård, rättspsykiatri och Dammsdal.

I chatten på Vårdkontakt Direkt finns sjuksköterskor från Sörmlands vårdcentraler och sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden i Sörmland för att svara på frågor, alla dagar, klockan 08 – 18.
Invånare kan även använda tjänsten övriga tider för att skicka in sitt vårdärende eller för att få egenvårdsråd via vår triagerobot. Om man använder tjänsten efter klockan 18 syns detta och sköterskorna som kommer på morgonen kan då svara. Utöver detta finns det också möjlighet att kontakta sin vårdcentral eller sitt barns BVC via chatt i Vårdkontakt Direkt.

- Efterfrågan på en gemensam digital vårdingång i Sörmland har varit stor och äntligen kan vi erbjuda detta på våra vårdcentraler i samarbete med sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden i Sörmland. Vårdkontakt Direkt blir ett komplement till att ringa till vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen. Förhoppningsvis ökar detta samtidigt tillgängligheten för de som behöver komma fram på telefon, säger Eva Neidenström, projektledare, utvecklingsenheten Region Sörmland.

Inloggning i Vårdkontakt Direkt sker med BankID.
 Mer information och länk till att logga in finns här.

11QX