3 maj 2023

Ny barnmeny när fleximat införs på Mälarsjukhuset

Fleximat finns numera på våra tre sjukhus i Sörmland. I samband med starten på Mälarsjukhuset har vi bland annat tagit fram en helt ny barnmeny.

- Barnen på barnavdelningen fick vara med och berätta hur de önskade att deras meny skulle se ut. Därefter gjorde vi en testmeny som vi testade på barnen. I menyn använder vi bilder på maträtterna så barnen själva kan vara med, titta och bestämma vad de vill äta. Det är viktigt för oss att det blir så tydligt och aptitligt som möjligt för alla våra patienter och att barnen får vara med och påverka, säger Linda Snäll, måltidsutvecklare inom region Sörmland.

Mälarsjukhuset är sist ut att införa fleximatsystemet i Sörmland. Både på Nyköpings lasarett och på Kullbergska sjukhuset har patienterna hyllat fleximat och de möjligheter som erbjuds.

- Det har varit en lång resa men nu äntligen är vi i mål. Det är viktigt att patienterna får vara med och tycka till, det är trots allt för dem som vi inför fleximatsystemet. Mat är medicin för kroppen och är man sjuk kan det vara svårt att få i sig mat. Då är det viktigt att vi är flexibla i hur vi arbetar för att erbjuda goda och näringsrika måltider när patienten känner sig redo att äta, säger Niklas Tranemyr, enhetschef för Måltider i Region Sörmland.

Vad är fleximat?

Fleximat är Sveriges flexiblaste måltidssystem. Det går ut på att patienterna själva får välja maträtt, mellanmål och desserter från en meny. Patienterna väljer själva när de vill äta, utbudet finns tillgängligt under hela dygnet. Fleximat handlar om mer än att enbart höja smakupplevelsen, fokus ligger på helheten av måltiden. Mat ska förse patienten med den näring och de behov som patienten har men samtidigt skapa måltidsglädje.

2GFP