Hjälp oss att nå dig -problem med telefonnummer efter byte av journalsystem
I samband med bytet av journalsystem har delvis felaktiga telefonnummer flyttats från det tidigare journalsystemet till det nya. Detta gör att sms-påminnelser i vissa fall inte kommer till rätt person. Arbete för att lösa detta pågår. Invånare uppmanas att kontrollera att rätt nummer finns inlagt i 1177.se och att numret får delas med vården.
- Vi har upptäckt att flera nummer per patient har flyttats till vårt nya journalsystem. Detta då man tidigare kan ha haft olika nummer inlagda vilket kanske inte uppdaterats genom åren. Det gör exempelvis att invånare som inte har en bokad tid ändå kan ha fått sms-påminnelser då de har ett telefonnummer som tillhör någon annan, exempelvis en vårdnadshavare. Vi arbetar nu med att rensa och lägga in nummer på nytt, säger Urban Petrén, IT-direktör i Region Sörmland.
De nummer som nu kommer att läggas in i journalsystemet hämtas bland annat från 1177.se där patienter själva lagt in sina uppgifter. Detta gör att rätt nummer blir inlagt i det nya journalsystemet.
- Vi hoppas att sörmlänningarna vill hjälpa oss i detta arbete genom att kontrollera att korrekt nummer är inlagt och att rutan som heter Dela nummer är ikryssad. På så sätt kan vi nå dig vid till exempel bokad telefontid. Du som invånare kan få påminnelser om ditt vårdbesök, och annan viktig information från vården i Region Sörmland, säger Urban Petrén.
Rensning och flytt av telefonnummer sker under vecka.44.
Läs mer om hur du gör för att hjälpa oss att nå dig. Hjälp oss nå dig.

