22 oktober 2024

Regionstyrelsen i korthet 22/10 2024

Rapporter om den ekonomiska situationen, skattesats för 2025 och samordning och planering inför höjd beredskap. Det var några av de ärenden som diskuterades på mötet med regionstyrelsen den 22/10.

Rapport från divisionerna kirurgi och medicin om hur arbetet med att få en ekonomi i balans fortlöper - oktober

Regionstyrelsen beslutade den 21 maj 2024 att regionstyrelsen utifrån sin uppsiktsplikt vid varje sammanträde ska ges en rapport från divisionerna hur arbetet med att få en ekonomi i balans fortlöper. Bakgrunden till beslutet är att prognosen visar de största ekonomiska underskottet inom hälso- och sjukvården för dessa två divisioner.

Alla divisioner inom hälso- och sjukvården arbetar med handlingsplaner för kostnadsreducerade åtgärder och arbete med att ta fram ytterligare åtgärder pågår fortsatt. Trots genomförande av de aktuella handlingsplanerna för division medicin och kirurgi kvarstår dock ett prognostiserat underskott jämfört med budget för båda divisionerna. Handlingsplanerna från division kirurgi och division medicin är oförändrade jämfört med föregående månadsrapport men arbetet att ta fram ytterligare åtgärder pågår och kommer återrapporteras i kommande rapporter.

Regionstyrelsen beslutade att godkänna rapporten från divisionerna kirurgi och medicin.

Skattesats Region Sörmland år 2025

Enligt kommunallagen ska styrelsens före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för den regionskatt som ingår i den preliminära inkomstskatten under det följande året. Skattesatsen för 2025 föreslås bli oförändrad med 10,83 kronor.

Regionstyrelsens beslutade att föreslå att skattesatsen för 2025 fastställs till 10,83 kr.
Frågan ska vidare för slutgiltigt beslut i regionfullmäktige.

Nationell samordning och planering inför och under höjd beredskap och krig

Sverige bygger upp totalförsvaret för att uppnå en samordnad nationell förmåga och en förmåga att verka tillsammans med allierade nationer inom Nato. Sveriges 21 regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer samt med statliga myndigheter. Idag saknas gemensamma strukturer för totalförsvarsplaneringen mellan regionerna, vilket resulterar i en fragmenterad planering som är svår att överblicka. Samverkan och samarbete mellan regionerna behöver därför utvecklas så att regionernas del i totalförsvaret säkerställs. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta Nato:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap.

Mot denna bakgrund inrättas en gemensam kanslifunktion för samordning och planering av regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig. Funktionen benämns Nationell samordning planering och ledning (NSPL). Kansliet behöver vara en del av en myndighet då det finns särskilda formella krav för dess arbetsuppgifter. Kansliet kommer att tillhöra Region Uppsala som har erbjudit sig att vara värd för verksamheten.

Regionstyrelsen beslutade att Region Sörmland ska delta i det regiongemensamma arbetet Nationell samordning, planering och ledning (NSPL), vad avser uppgifterna samordning och planering inför och under höjd beredskap och krig.

Återrapportering om den fortsatta utvecklingen gällande följsamheten till nuvarande Regelverk för sjukresor med fokus på ensamåkning

Nuvarande Regelverk för sjukresor gäller sedan den 1 september 2012. Kostnaderna för sjukresor har ökat under de senaste åren och andelen ensamåkning ökade under pandemin, men har därefter inte minskat i motsvarande omfattning. År 2019 låg andel ensamåkande på 6,7 procent och motsvarande siffra för 2023 och 2024 är nära 15 procent. En stor del av kostnadsökningen för sjukresor som regionen ser sedan åren innan pandemin kan förklaras med en ökad andel ensamåkning. Förklaringar till att ensamåkning fortsatt ligger på en hög nivå är att patienter har vant sig vid ensamåkning, vilket ofta är snabbare och mer bekvämt för patienten. Personal som beslutar om sjukresor och rätt till ensamåkning har därmed en högre press på sig från patienter att bevilja rätt till ensamåkning.

Den uppföljning som skett för augusti respektive september 2024 visar att andelen ensamåkning under augusti var 9 procent och under september 8 procent. Samma månad föregående år var andelen 15 procent respektive 14 procent.
Trenden är således nedåtgående vid jämförelse med samma perioder föregående år. Arbetet med att öka följsamheten till regelverket för sjukresor med fokus på ensamåkning behöver dock fortsätta inom hälso- och sjukvården. Ett flertal insatser pågår och är planerade.

Återrapporteringen godkändes av regionstyrelsen.

Här finns samtliga handlingar att läsa.

PSPQ