Hjälp oss att nå dig!

Att vi har ditt telefonnummer gör att vi till exempel kan ringa upp dig om du får en telefontid, en tid med kort varsel och skicka sms om dina bokade besök, för att säkerställa att du känner till det.

Uppdatera dina kontaktuppgifter på 1177.se

När du uppdaterar dina uppgifter på 1177.se och bockar i kryssrutan "Dela nummer" kan vi läsa in dem till vårt nya journalsystem.

Gör så här:

  1. Logga in på 1177.se med e-legitimation
  2. Klicka på inställningar högst upp på sidan
  3. Fyll i ditt telefonnummer
  4. Klicka i att du godkänner avisering via sms och dela mobilnummer.

Viktigt!

Du behöver klicka i att du godkänner att dela mobilnummer för att dina vårdkontakter ska kunna använda det.
Du behöver klicka i att du godkänner avisering via sms för att få sms när du har ett nytt meddelande i 1177.

Hur kontaktar vi dig?

Information om bokad tid via SMS – eller mejl från 1177.se
När du får en bokad tid hos oss får du ett meddelande i din inkorg på 1177.se. Om du har aviseringar påslagna så får du även ett sms eller ett mejl som säger att du har ett meddelande i inkorgen på 1177.se.

Kallelser

Du får som vanligt din kallelse via din digitala brevlåda eller som ett brev hem med posten. Kallelsen kommer efter ett par dagar, medan sms:et från 1177.se kommer direkt när din tid bokas eller ombokas.

SMS-påminnelser

Vi skickar påminnelser med datum och tid till dig via sms, 7 dagar och 36 timmar innan ditt besök.
I sms:et står det att: Region Sörmland påminner om din tid, vilket datum och klockslag som tiden är bokad, och att du kan se din tid på 1177.se eller i din kallelse. Vi ber dig aldrig att komplettera personuppgifter eller bekräfta din tid med BankID.

Får du många sms från oss just nu?

I vårt nya journalsystem finns ny teknik som meddelar dig om dina bokade tider. Våra medarbetare håller fortfarande på att vänja sig vid systemet, och därför kanske du får fler aviseringar från oss än vanligt. Tack för ditt tålamod!

Frågor och svar

Vilken tid gäller, den på 1177.se eller den i min kallelse?

Tiden i din kallelse gäller tills annat meddelas. Det kan vara så att en tid ombokas. Då får du en ny tid direkt på 1177.se och en ny kallelse eller en kontakt från verksamheten du ska besöka inom ett par dagar. Om du är osäker kan du alltid ringa Kontaktcenter på 016-10 30 00.

Jag får sms om att jag fått ett meddelande på 1177.se, men när jag loggar in finns inget där. Varför blir det så?

Det kan vara så att du har registrerat ditt telefonnummer som kontakt för någon annan, till exempel ditt barn som är över 13 år eller en annan närstående. Då har du fått aviseringen till din telefon, men tiden är bokad på någon annan.

Hur kan jag byta telefonnummer åt mitt barn eller annan närstående så att rätt person får aviseringar?

Det är den personen som behöver uppdatera sina kontaktuppgifter på 1177.se. Se hur du gör det här: 

Att logga in på 1177.se

Logga in på 1177.se om du har fyllt 13 år

Varför skriver ni inte ut var man ska i påminnelse-sms:et?

På grund av dataskyddslagen och informationssäkerhet får vi inte skriva ut det.

Vad gör jag om jag är osäker på min tid?

Ta kontakt med Kontaktcenter 016-10 30 00.

Uppdaterat: 28 oktober 2025
2QF1