Dina rättigheter i vården
Dina rättigheter som patient är en central del i en god och jämlik vård. Du som invånare och patient har rätt till både insyn, inflytande och valfrihet.
Som patient har du rätt att:
- ta del av alla handlingar som rör dig själv
- ta del av handlingar som rör dina barn, upp till en viss ålder
- själv bestämma om den vård du vill ha
- i stor utsträckning välja vilken vårdgivare du vill vända dig till
För fördjupad information om regler, rättigheter och lagar, besök 1177.se – Så fungerar vården.
Vårdgaranti och val av vårdgivare
Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på:
- att få kontakt med vården
- att få den vård du behöver
Du kan också välja vilken vårdcentral, mottagning eller regionfinansierad privat vårdgivare du vill vända dig till i Sörmland.
Läs mer på 1177.se – Vårdgaranti.
Välja vård utanför Sörmland
Vill du tillhöra en vårdcentral i en annan region? Kontakta den vårdcentralen direkt för att få veta hur du går tillväga.
Patientavgifter och högkostnadsskydd
Som patient betalar du avgift enligt reglerna i den region där du får vård. Avgifterna kan därför skilja sig mellan regioner.
Högkostnadsskyddet gäller i hela Sverige. Det innebär att du inte behöver betala mer än ett visst belopp under ett år för:
- vård
- sjukresor
- läkemedel
Läs mer på 1177.se – Patientavgifter och högkostnadsskydd .
Tandvård för barn och unga
Alla barn och unga vuxna har rätt till avgiftsfri och regelbunden tandvård till och med det år de fyller 23.
Läs mer om kostnader och ersättningar inom tandvård på 1177.se – Tandvård .
Om du inte är nöjd med vården
Om du inte är nöjd med vården kan du lämna synpunkter eller klagomål på flera sätt:
- kontakta den mottagning där du fick vård eller behandling
- kontakta Patientnämnden i Region Sörmland
- anmäla till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
- kontakta Diskrimineringsombudsmannen (DO) eller Polisen om det handlar om diskriminering eller brott
Läs mer på 1177.se – Lämna synpunkter på vården .