Dina rättigheter i vården

Dina rättigheter som patient är en central del i en god och jämlik vård. Du som invånare och patient har rätt till både insyn, inflytande och valfrihet.

Som patient har du rätt att:

  • ta del av alla handlingar som rör dig själv
  • ta del av handlingar som rör dina barn, upp till en viss ålder
  • själv bestämma om den vård du vill ha
  • i stor utsträckning välja vilken vårdgivare du vill vända dig till

För fördjupad information om regler, rättigheter och lagar, besök 1177.se – Så fungerar vården.

Vårdgaranti och val av vårdgivare

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på:

  • att få kontakt med vården
  • att få den vård du behöver

Du kan också välja vilken vårdcentral, mottagning eller regionfinansierad privat vårdgivare du vill vända dig till i Sörmland.

Läs mer på 1177.se – Vårdgaranti.

Välja vård utanför Sörmland

Vill du tillhöra en vårdcentral i en annan region? Kontakta den vårdcentralen direkt för att få veta hur du går tillväga.

Patientavgifter och högkostnadsskydd

Som patient betalar du avgift enligt reglerna i den region där du får vård. Avgifterna kan därför skilja sig mellan regioner.

Högkostnadsskyddet gäller i hela Sverige. Det innebär att du inte behöver betala mer än ett visst belopp under ett år för:

  • vård
  • sjukresor
  • läkemedel

Läs mer på 1177.se – Patientavgifter och högkostnadsskydd .

Tandvård för barn och unga

Alla barn och unga vuxna har rätt till avgiftsfri och regelbunden tandvård till och med det år de fyller 23.

Läs mer om kostnader och ersättningar inom tandvård på 1177.se – Tandvård .

Om du inte är nöjd med vården

Om du inte är nöjd med vården kan du lämna synpunkter eller klagomål på flera sätt:

Läs mer på 1177.se – Lämna synpunkter på vården .

Uppdaterat: 14 april 2025
7WR1