10 september 2024

Delar av habiliteringsverksamheten flyttar till Gallerian

Delar av habiliteringsverksamheten i Eskilstuna flyttar in i vårdcentralen Gallerians tidigare utrymmen. För patienterna innebär det ett förbättrat omhändertagande i större, centralt placerade, lokaler. Flytten ger dessutom en årlig miljonbesparing för regionen.

- Detta är en del av vårt pågående arbete för att använda regionens resurser på ett mer effektivt sätt. Genom att flytta habiliteringsverksamheten till dessa centralt belägna lokaler kan vi förbättra tillgängligheten samtidigt som vi uppnår viktiga besparingar. Det är ett tydligt exempel på hur vi kan förena god ekonomisk hushållning med att stärka servicen och tillgängligheten för våra invånare, säger Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande.

Sedan vårdcentralen Gallerian i Eskilstuna stängde i februari har lokalerna stått tomma och arbete pågått kring hur ytorna ska kunna användas av annan verksamhet i regionen. Nu står det klart att habiliteringsverksamheten på Fraktgatan flyttar till Gallerian. Det handlar om hörsel- och dövmottagningen, synmottagningen och tolkcentral.

Flytten innebär att verksamheter får bättre, ändamålsenliga lokaler samtidigt som Hjälpmedelscentralen på Fraktgatan, som habiliteringen nu samsas med, får större ytor för sin verksamhet.
- Vi är oerhört glada att få flytta in i centralt belägna lokaler. Läget underlättar för patienter, tolkanvändare och medarbetare att ta sig till oss även med kollektivtrafik. Vi vill ha en god tillgänglighet och i lokalen finns alla de typer av besöksrum som vi har behov av, säger Liv Bjernerup Tinglöv, verksamhetschef för habiliteringverksamheten i Sörmland.

Totalt innebär de olika lokalförändringarna en besparing på omkring en miljon kronor årligen.

453X