8 oktober 2021

Fyra miljoner kronor för att öka teknikintresset hos barn och unga

Sveriges första digifysiska Science Center i Sörmland storsatsar på KomTek* verksamhet i länet. Alla kommuner i Sörmland kommer nu ha eller ligga bredvid två kommuner som har KomTek.

- För Sörmlands framtida näringsliv och ekonomi är det otroligt viktigt att vi arbetar strategiskt långsiktigt. Därför är kompetensförsörjningen särskilt viktig, där vi nu tidigt genom digifysiska science centers kan skapa intresse och forma kunskap bland unga inom ämnen som teknik, naturvetenskap och matematik som kan lägga grunden för framtidens idéer och bidra till industriell innovation och nya tekniska lösningar, säger regionstyrelsens ordförande, Monica Johansson (S).

Region Sörmlands mål med dessa insatser är att inspirera barn, unga och allmänhet till fördjupad kunskap inom teknik, naturvetenskap och matematik samt stärkta förmågor inom entreprenörskap och innovationsutveckling. Projektet digifysiskt Science Center kommer bidra till att tillgodose Sveriges med huvudsakligen Sörmlands behov av framtida kompetensförsörjning och ökad innovation genom stärkt och breddad rekrytering av arbetskraft.
- Digifysiskt Science Center är unikt i den bemärkelsen att ingen annan har digitaliserat konceptet Science Centers förut. Denna satsning är ett första steg till att öka intresset för teknik, naturvetenskap och matematik främst hos barn och unga. Att vi nu är regionstäckande med KomTek ger fler barn möjligheten att få upptäcka och utforska vidare sitt intresse för teknik. Det är verkligen en vinst för teknik- och naturvetenskapsområdet, säger Sofie Munke Cilano, projektledare Region Sörmland.

Projektet har nu beviljat åtta ansökningar i Sörmland, till ett värde av 4 000 000 kronor.
• Nytt KomTek, Nyköping kommun
• KomTek filial samt Ung Företagsamhet, Flen kommun
• KomTek filial samt Ung Företagsamhet, Vingåker kommun
• KomTek hållbarhetsperspektiv, Katrineholm kommun
• Kompetensutveckling, Gnesta kommun
• KomTek live studio, Eskilstuna kommun
• Lovsaktiviteter med KomTek och Kulturskolan, Eskilstuna kommun
• Industriutmaningstävling (grundskolor), Ung Företagsamhet med Volvo CE

*Ett KomTek är en kommunal verksamhet som främjar lärande inom teknik och naturvetenskap för barn och unga.

Läs mer om projektet här.

X11P