22 oktober 2024

Modda Sörmland är Sveriges bidrag till EU

Modda Sörmland har utsetts till Sveriges framåtsträvande initiativ och representerar nationen i EU´s arbete med Web 4.0 och virtuella världar. Europeiska kommissionen har nyligen fått veta mer om det digifysiska initiativ som skapats av Region Sörmland.

- Det här är ett bra exempel på regionalt utvecklingsarbete och en medveten satsning från Region Sörmland. Genom Modda Sörmland möter vi flera av våra utpekade samhällsutmaningar, och projektet är ett samverkansinitiativ som involverar alla länets kommuner. Med stöd av EU-medel får vi möjlighet att skala upp och nå ut bredare i samhället, säger Christoffer Öqvist (M) regionstyrelsens ordförande.

Det är i EU kommissionens arbete med initiativet som heter Web 4.0 och Virtuella världar som kommissionens tjänstemän och expertgrupp fått mer information om Modda Sörmland. Alla medlemsländer har fått möjligheten att skicka in sitt mest framåtskridande initiativ som representerar sitt land i frågan. Modda Sörmland är utvald som Sveriges bidrag.

- Det är ju fantastiskt roligt att Modda Sörmland valts ut att representera Sverige i ett projekt där alla medlemsländer haft möjlighet att skicka in bidrag. Vi vet sedan tidigare att Modda lockat intresse från flera delar av världen men att Modda dessutom är bidraget kommissionen vill höra mer om vid sitt möte är såklart extra stimulerande, säger Kenneth Hagström, Regional utvecklingsdirektör i Region Sörmland.

Dragningen till EU Kommissionens expertgrupp genomfördes den 22 oktober av Sofie Sandvik, strateg på Hållbar regional utveckling och ansvarig för Modda Sörmland. Detta var det enda bidrag som expertgruppen ville få ytterligare information om.

Detta är Modda Sörmland
Modda Sörmland är ett digifysiskt science center som förvaltas av Region Sörmland.
Det är en plats där barn och unga får lära i en stimulerande, lustfylld och utforskande miljö med hjälp av extended reality (XR).
Modda Sörmland flyttar mentala gränser och ska locka fler barn och unga till att vilja utbilda sig inom teknik, naturvetenskap och matematik.

Modda Sörmland.

ZH1E