26 augusti 2024

Sörmlands primärvård toppar i sjuksköterskekontinuitet

Sörmlands vårdcentraler är bäst i landet när det gäller att få ha kontakt med samma sjuksköterska på sin vårdcentral. Det visar färska mätningar i det nationella systemet Primärvårdskvalitet.

- Resultaten är ett fint intyg på vårt målmedvetna arbete i omställningen till en god och nära vård. Patientupplevelsen förbättras för dem med omfattande behov och en mer sammanhållen vårdinsats gynnar även verksamheten, säger Ann-Cathrin Rothlind (C), Ordförande i nämnden för primärvård, rättspsykiatri och Dammsdalskolan

Kontinuitet, att patienten har kontinuerlig kontakt med samma vårdgivare över tid, är en viktig aspekt för kvalitet i vården. Bland annat bidrar det till att öka tryggheten hos patienten och förståelsen för patientens behov. Flera studier visar också att kontinuitet i vårdkontakten minskar risken att patienten blir inlagd på sjukhus.

I Region Sörmland pågår ett arbete med att förbättra kontinuiteten i vården, vilket nu också syns i statistiken i det nationella systemet Primärvårdskvalitet, där data från vårdcentraler i hela landet samlas in. På området kontinuitet till sjuksköterska på vårdcentralen ligger Sörmland bäst till av alla regioner i landet.

- Det är ett glädjande resultat då kontinuitet är ett fokusområde för oss. Att få ha kontakt med, och träffa samma sjuksköterska, på vårdcentralen har stor betydelse och nu jobbar vi vidare för att nå våra mål för kontinuitet även till läkare. Dessutom arbetar många av våra vårdcentraler med att du som patient kan få ett helt fast team, där flera professioner som du har kontinuerlig kontakt med ingår. På det sättet har du då flera personer som en trygghet, säger Anna Ormegard, divisionschef för primärvården i Region Sörmland.

Om Primärvårdskvalitet
Primärvårdskvalitet är ett nationellt system som samlar data från landets vårdcentraler och förvaltas av SKR. Systemet hanterar flera olika områden som ska visa på kvalitet inom primärvården, där kontinuitet är ett av dem. Syftet med dessa mätningar är att de ska kunna användas som stöd i förbättringsarbete och uppföljning.

Här kan du läsa mer Om Primärvårdskvalitet: | Primärvårdskvalitet | SKR

Här kan du läsa mer om Kontinuitet: | Primärvårdskvalitet | SKR