Vår erfarenhet är att personer med diagnos inom NPF-området/autismspektrumtillstånd kan ha svårt att ta med sig kunskaper och erfarenheter från en miljö och generalisera dessa i nya sammanhang. För att möjliggöra att eleven på bästa sätt får med sig kunskaper, färdigheter och verktyg från tiden på Dammsdal jobbar vi därför med tidig framtidsplanering.
Det är vår uppgift att:
- Lyssna på elevens synpunkter och önskemål om framtiden.
- Hjälpa eleven att föra fram sina önskemål.
- Undersöka möjligheter inför framtiden.
- Dokumentera och utveckla färdigheter för framtiden.
Samrådsmöten
Planeringen inför utflyttning från Dammsdal sker vid särskilda samrådsmöten tillsammans med eleven, vårdnadshavare och handläggaren i hemkommunen.
I samrådsmötena bidrar vi med kunskap och erfarenhet gällande till exempel ansökan om god man, aktivitetsbidrag och andra kuratoriska uppgifter (om eleven själv önskar det). Vi informerar även om möjligheterna att föra över medicinsk och pedagogisk information från oss till kommun/myndigheter (är eleven 18 år bestämmer hen själv vilken information som kan föras vidare).
Stöd i processen kring utflyttningen
Handläggaren i hemkommunen får i samband med utflyttningen en sammanfattning av elevens tid och utveckling på Dammsdal samt rekommendationer inför framtiden, till exempel förslag på relevant sysselsättning och boende. I sammanfattningen finns alltid elevens egna önskemål med.
Vi är gärna behjälpliga i processen då eleven flyttar till ett nytt boende/verksamhet. Sista tiden på Dammsdal kan till exempel ägnas åt inskolning i nya boendet/daglig verksamhet. Vi finns självklart med för informationsöverföring till eventuell personal på hemorten och vi tar självklart emot besök för att kunna visa hur vardagen sett ut under elevens tid hos oss.
Vi kan även, efter att eleven flyttat, erbjuda utbildning/handledning av personal på hemorten. Vi berättar mer om vår möjlighet att utbilda/handleda på undersidan Pedagogik och resurser - så här jobbar vi