9 november 2023

Framgångsrikt första år för Modda Sörmland

Ett år har gått sedan Modda Sörmland öppnade sina virtuella och fysiska dörrar och Region Sörmland blev först i Sverige med att ha ett digifysiskt science center. Över tusen elever och pedagoger har sedan dess testat på upplevelsebaserat lärande i Extended Reality (XR).

- Vi är stolta över det framgångsrika första året för Modda Sörmland, som är en unik satsning där elever och pedagoger inspirerats att utforska teknik, matematik och naturvetenskap genom spännande upplevelser i XR. Vårt mål är att fortsätta öka intresset för dessa ämnen och stärka Sörmlands framtid genom ökad kompetens, säger Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande.

Syftet med Modda Sörmland är att öka barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap för att på sikt säkra kompetensförsörjningen i Sörmland. Hittills har Modda Sörmland utbildat över hundra pedagoger och rektorer, etablerat samarbete med 25 fysiska noder i Sörmland och över 1000 barn har fått kliva in i virtuella världar genom Modda Sörmland i ett par VR-glasögon.

- Vi lär oss mer genom att uppleva, det visar många studier. Men det är inte alltid möjligt att åka med en hel klass till andra sidan Sverige för att uppleva något gemensamt. Det är än mindre möjligt att ta med elever ut i yttre rymden eller in i en cell i människokroppen. Där kommer digitala teknologier som VR in som ett komplement i klassrummet som kan öppna världar som annars inte hade varit tillgängliga att besöka, säger Kattarina Lundborg, koordinator Modda Sörmland, Region Sörmland.

Tre delar igår i det digifysiska centret

Modda Sörmland är ett digifysiskt science center som bygger på tre delar. Den första delen är en samverkan med fysiska verksamheter, så kallade noder, runtom i länet där barn och unga får möjlighet att utforska teknik och naturvetenskap och allmänheten kan testa på VR, virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR).

Den digitala plattformen moddasormland.se där öppna digitala upplevelser kvalitetssäkras och finns tillgängliga för pedagoger och allmänheten att använda som ett inspirerande komplement i undervisning. Del tre är en metodik som bygger på 'upplevelsebaserat lärande i XR' där pedagoger och skolpersonal runtom i länet får kompetensutveckling i att ta in ny teknik som VR i klassrummen som ett stöd i lärandet.

- Statistiskt sätt ligger Sörmland långt ned jämfört med övriga landet när det kommer till antal barn och unga som väljer naturvetenskaps- eller teknikprogram på gymnasiet. Det innebär att vi kommer att sakna techkompetens i regionen, något som blir än mer viktigt i takt med att samhället fortsätter att digitaliseras, säger Katarina Bergkvist, Verksamhetschef Näringsliv och arbetsmarknad på Region Sörmland.

I Flen händer det en hel del

Flen är en av de kommuner där arbetet med upplevelsebaserat lärande i XR kommit längst. Nyfiken på vad de gjort? Modda ett år | Region Sörmland (utvecklasormland.se) Där finns också mer fakta om Modda.

Modda Sörmland firar 1 år den 14 november under Sörmlands Innovationsvecka 2023.
Från klockan 09:00 sänds en timmes program där erfarenheter och lärdomar från första året presenteras. Sändningen går att ta del av via denna länk. Följ sändningen.

34Q5