14 november 2022

Premiär för Modda Sörmland - digifysiskt science center för barn och unga

Teknik, naturvetenskap och matematik ska bli oemotståndligt för barn och unga. Det är tanken med den nya plattformen, Modda Sörmland, ett unikt science center som kombinerar fysisk- och digital verksamhet. Genom att kombinera Extended reality (XR) med utforskande miljöer så flyttas mentala gränser och gör lärandet roligare.

- Genom Modda bygger vi för framtiden och ger våra barn och unga nya, spännande utvecklingsmöjligheter. Det är en plattform som ligger i framkant för hur vi kan kombinera den digitala utvecklingen med den befintliga läroplanen. Satsningen har krävt ett politiskt mod, och det är med stolthet som vi nu kan erbjuda våra barn och unga det här nya och spännande sättet att få utvecklas och lära sig nya saker, säger Monica Johansson (S), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

Undersökningar visar att barn i årskurs 5 älskar teknik medan barn i årskurs 8 inte alls gör det. Mellan dessa år tappar hälften av alla barn självförtroendet inom NO ämnen. Dessutom cementeras synen på den egna förmågan och många väljer bort tanken på ett yrke eller utbildning inom dessa ämnen.

Genom att göra teknik och naturvetenskap roligt och på barnens villkor kan vi vända på detta. Att uppleva och lära sig med hjälp av flera sinnen samtidigt underlättar inlärandet.
−Att kunna gå in i en cell, besöka NASAs rymdfarkost ISS eller möta en dinosaurie är några exempel på upplevelser som finns i plattformen. Vi möter besökaren där hen befinner sig, oavsett plats, tid och situation. I stället för att prata om en cell så kan barnet kliva in i, vrida och vända eller skära cellen virtuellt. Det är vad Modda Sörmland handlar om, säger Sofie Sandvik, projektledare från Hållbar Regional Utveckling i Region Sörmland.

-Digital omställning är ett faktum. Modda Sörmland är ett viktigt initiativ till en långsiktigt och mer tillgänglig lösning som ökar intresset för högre utbildning hos unga och på sikt möter företagens behov av kompetens. Näringslivet får helt enkelt försprång och förutsättningar att rekrytera rätt person på rätt plats, säger Kenneth Hagström Regional Utvecklingsdirektör i Region Sörmland.

I dag, den 14 november 2022, lanseras plattformen som gör allt detta möjligt. Modda Sörmland samlar, tillgängliggör och kvalitetssäkrar upplevelser från hela världen. Alla upplevelser är kopplade till den nya läroplanen LGR 22. Utvecklingen har pågått i två år tillsammans med alla kommuner i Sörmland.

Idag är vi länstäckande med totalt 21 stycken fysiska explorativa miljöer för främst barn och unga, där du kan hitta eller vidareutveckla ditt teknikintresse. Dessa noder har också varit med i utvecklingen av plattformen och den är nu möjlig att använda hemifrån via webben på moddasormland.se.

Kliv in och upplev en ny verklighet på https://moddasormland.se/ från kl. 16.00 den 14 november 2022.

875E