Sysslar du med kultur på fritiden och vill berätta om det för andra?

Dans, slöjd, teater, spelkultur, musik, poetry slam, hantverk, motorsport… listan på kultur man kan hålla på med är lång. Vad gör just du?

Nu får du som är 17–22 år och bosatt i Södermanlands län möjlighet att berätta om dina kulturerfarenheter genom att göra en kort film. Det kallas digitalt berättande. För att du ska få rätt förutsättningar finns professionella handledare på plats som stöd. Inga förkunskaper krävs.

Datum, tid och ersättning
När: 7–8 september 2024, klockan 10.00-16.00
Var: Eskilstuna, Scenkonst Sörmland (John Engellaus Gata 3)
Antal platser: 6 st
Ersättning: Du kommer att få ersättning för din medverkan och billigaste färdmedel. Fika och lunch ingår.

Så här ansöker du
Skriv och berätta varför just du ska få en av platserna.
Uppge också:
• för- och efternamn
• vilket år du är född
• bostadsort (var du är folkbokförd)

Skicka ditt svar med e-post till kultur.utbildning@regionsormland.se
Vi behöver din ansökan senast 19 augusti.

Ett exempel på digitalt berättande
Här kan du se sångerskan Cherries digitala berättelse.

Mer om digitalt berättande
Digitalt berättande är en metod där du skapar en kort film med hjälp av teknik i form av surfplatta eller smartphone. Som grund ligger din egen berättarröst och till det skapar du bilder, foton och rörligt filmat material. Du går från idé, manusskrivning, inspelning och redigering till att visa och publicera en färdig film. Metoden gör det möjligt för alla deltagare, oavsett tidigare filmkunskap, att skapa och dela sina berättelser.

Erbjudandet ovan ingår i Region Sörmlands förstudie Unga berättar om kultur.
Se inbjudan här (pdf)

Har du frågor är du välkommen att kontakta
Ulla Allmér, kultursamordnare på Region Sörmland.
E-post: ulla.allmer@regionsormland.se Telefon: 076-724 56 60

Uppdaterat: 25 juni 2024