Om du har fakturafrågor

Region Sörmland/Redovisningsservice har ett gemensamt telefonnummer för kundfakturafrågor: 016-10 56 00. Du når oss klockan 9-14 alla helgfria vardagar, lunch kl 12-13. Dag före röd dag och klämdagar har vi öppet 9-12.

Knappval på telefonen när du ringer:

1 = Kund och patientfakturor
2 = Glasögonbidrag
3 = Leverantörsfakturor

Följande kundfakturafrågor hanteras av Redovisningsservice:

  • När ska fakturan betalas?
  • En fakturakopia önskas
  • Jag har frågor om saldo på mitt e-frikort

Övriga frågor hänvisas till behandlande klinik/avdelning. Aktuellt telefonnummer framgår på fakturan.

Om du inte betalar i tid

Fakturor som inte blir betalda i tid lämnas över till Visma, som därefter hanterar all påminnelse- och inkassohantering enligt riktlinjer från regionen. Då får du dessutom betala en extra avgift, plus ränta. För den som behöver kan det finnas möjlighet att dela upp sin skuld i en avbetalningsplan. Den som fått en påminnelse eller ett inkassokrav och har frågor eller vill diskutera sitt ärende, bör kontakta Visma så snart som möjligt. Om du har frågor om påminnelser och/eller inkassokrav kan du kontakta Visma på telefonnummer 0771-23 24 02 eller på e-post Skyddad adress .

Söker du vår fakturaadress?

Här hittar du vår fakturaadress och mer information om hur du fakturerar oss.

Jag har fått en felaktig faktura

Uppdaterat: 17 juni 2021
XU26